Een klacht; wat nu?

Schrijf in op eerstvolgend startmoment:
28-10-2025

1 dag
Utrecht
€699,00
Andere data en locaties

Een klacht? Niet fijn als het over jou gaat! Wist je dat een klacht getoetst wordt aan behoorlijkheidsnormen? Dat het niet alleen gaat over bejegening, dat er ombudsprudentie bestaat en dat een klacht tot een jaar na de gedraging kan worden ingediend?

Inleiding: een klacht, wat nu?

Voor wie is de training geschikt?

Inleiding: een klacht, wat nu?

Belangrijk is dat de klachtbehandeling binnen een gemeente goed georganiseerd is en helder verloopt met oog voor de belangen van de klager en de beklaagde. Het is ook belangrijk dat, waar nodig, lering wordt getrokken uit de klacht en zaken anders worden aangepakt.

Voor wie is de training geschikt?

Iedereen die zich binnen de gemeente bezig houdt met het afhandelen van klachten

Het programma

In deze cursus gaan we kijken naar de informele behandeling van klachten.

Ochtend

  • Hoe pak je de informele behandeling van klachten aan en wat zijn resultaten met deze aanpak?
  • Inzoomen op de formele klachtbehandeling door de gemeente (eerstelijns) volgens de Algemene wet bestuursrecht.
  • Hierbij hebben we aandacht voor de behoorlijkheidsnormen, de wijze van behandeling, de juiste persoon om de klacht te behandelen, een hoorzitting, de wijze van schriftelijke afdoening en lastig klaaggedrag.

Middag

  • We gaan aan de slag met de tweede lijns klachtbehandeling, door een Ombudsman/vrouw/commissie. We kijken naar de diverse ombudsinstanties, de wijze van behandelen, het doen van aanbevelingen, ombudsprudentie en de schriftelijk afdoening.

Na afloop van deze training

check
Ken je de eigen klachtenprocedure, ook in relatie tot de Awb
check
Ben je je bewust van de mogelijkheden en voordelen van de informele aanpak bij klachten
check
Ben je op de hoogte van de tweedelijns klachtbehandeling
check
Kun je klachten op een juiste manier afhandelen

Data en details

< terug naar Opleiding overzichtspagina