Zonder kaders is het college stuurloos.
Een van die rollen van een raadslid is kaders stellen. Geen begrip dat is vastgelegd in de Gemeentewet of in de Wet dualisering gemeentebestuur, dus geen verplichting die lijnrecht uit de wetgeving volgt. Kaderstelling is een keuze die raadsleden maken om actiever hun invloed op de hoofdlijnen van het beleid te laten gelden.
De kaders die een raad stelt, zijn op te vatten als opdrachten en randvoorwaarden waarbinnen het college een bepaald onderwerp moet uitwerken of uitvoeren. Een opdracht waarmee je aangeeft welk doel je wilt bereiken; een randvoorwaarde waarmee je bijvoorbeeld aangeeft binnen hoeveel tijd je bepaalde informatie wilt hebben. Heldere kaders bakenen het speelveld van het college af.
Zonder kaders is het college in feite stuurloos. Maar: bij een te ver ingevuld kader gaat de raad op de uitvoerende stoel van het college zitten.
Een raad die heldere opdrachten formuleert aan het college is daarmee goed in staat om de vinger aan de pols te houden over het tempo en de wijze waarop de beoogde doelen worden gerealiseerd (de controlerende rol van de raad). Goede kaders maken het voor de raad ook mogelijk politieke verantwoording af te leggen aan de samenleving over belangrijke politieke keuzes en prioriteiten. Om heldere kaders aan te kunnen geven is het belangrijk om je steeds af te vragen wat je wilt bereiken met het gevraagde beleid, wat je wilt meten en hoe je dat wilt meten.
De opleiding is ontwikkeld voor raden en raadsleden maar is zeker ook interessant voor griffiers en/of griffiemedewerkers of voor collegeleden en gemeentesecretarissen.
Gemeenteraadslid zijn is niet eenvoudig, helemaal niet als je nieuw in de raad bent. Het kost veel tijd en er komt veel op je af. Hoe houden raadsleden het overzicht en hoe komen ze tot een adequate invulling van hun taak? Ontdek onze 'Raad en Daad' opleidingen, speciaal ontwikkeld zodat raadsleden hun instrumenten gerichter kunnen inzetten en meer van hun politieke idealen kunnen bereiken.