Deze praktische workshop geeft handvatten om een OPP op te stellen dat voldoet aan de wettelijke bepalingen van Passend Onderwijs. Leerlingen met een autismespectrum stoornis (ASS), aandachtstoornis(ADHD), gedragsstoornis, angst- en stemmingsstoornis of een hechtingsstoornis hebben extra hulp of andere begeleiding nodig om aan het onderwijs deel te kunnen nemen.
Een OPP kan helpen om die specifieke onderwijsbehoefte in beeld te brengen en duidelijk te krijgen welke aanpassingen in het onderwijsaanbod nodig zijn. Goed overleg met de ouders is hierbij essentieel.
Module 1: Autismespectrumstoornis (ASS)
Module 2: Aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornis (ADHD)
Module 3: Gedragsstoornissen (ODD en CD)
Module 4: Angst- en depressieve stemmingsstoornissen
Module 5: Hechting
Module 6: Licht verstandelijke beperking (LVB)
Module 7: School en (v)echtscheiding
Module 8: OPP voor kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte
Module 9: Passend onderwijs – wet- en regelgeving
Module 10: Passend onderwijs en jeugdhulp
Directeuren, leerkrachten en intern begeleiders
Begindoelstelling
Directeuren, intern begeleiders en leerkrachten die meer willen leren over het wettelijk kader passend onderwijs en het ontwikkelingsperspectief als effectief instrument willen gebruiken op hun school.
Er wordt praktijkgericht en interactief gewerkt en aan de hand van casussen wordt de doorwerking van regelgeving en rechtspraak naar de dagelijkse praktijk duidelijk.
De leerlijn ‘Specialist specifieke onderwijsbehoeften’ bestaat uit tien (10) modulen. Deze achtste module maakt dus onderdeel uit van een totaal aanbod, waarbij de modules ook los van elkaar gevolgd kunnen worden (zie inleiding).
Aanvullend op deze tien modules kan je de module 'Gesprekstechnieken' volgen.