The kids who need the most love will ask for it in the most unloving ways. (Russel Barkley)
Hechting; een mooi breed begrip dat refereert naar de emotionele band tussen een kind en zijn/haar verzorger.
In de volksmond wordt vaak gesproken over een hechtingsstoornis, maar is het daadwerkelijk wel een stoornis? Er hoeft niet altijd sprake te zijn van een stoornis om toch te kunnen spreken van een onveilige hechting. Langdurige onveilige hechting zorgt voor probleemgedrag dat tot uiting komt in gedrag naar anderen en op school. Denk bijvoorbeeld aan geen vertrouwen hebben in zichzelf en anderen, problemen met gezagsaanvaarding, niet aanvoelen wat wel en niet kan, niet in staat zijn om relaties in stand te houden en weinig leren uit ervaringen. Voor een leerkracht kan het een uitdaging zijn om hiermee om te gaan. Wat roept het probleemgedrag bij jou op? Wat is jouw eigen kijk op hechting? In deze module wordt een beroep gedaan op zelfreflectie. Om het kind met hechtingsproblemen te kunnen begeleiden in de klas is ook een teamgerichte aanpak nodig. Intervisie is hier een handig hulpmiddel voor en dit wordt om deze reden geoefend in deze training.
Module 1: Autismespectrumstoornis (ASS)
Module 2: Aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornis (ADHD)
Module 3: Gedragsstoornissen (ODD en CD)
Module 4: Angst- en depressieve stemmingsstoornissen
Module 5: Hechting
Module 6: Licht verstandelijke beperking (LVB)
Module 7: School en (v)echtscheiding
Module 8: OPP voor kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte
Module 9: Passend onderwijs – wet- en regelgeving
Module 10: Passend onderwijs en jeugdhulp
Leerkrachten en intern begeleiders (IB)
Begindoelstelling
Leerkrachten en intern begeleiders die meer willen leren over leerlingen met hechtingsproblematiek.
Deze module zal interactief aangeboden worden. Jouw praktijkervaring staat centraal. Kennis wordt overgedragen met gebruik van diverse werkvormen, zoals een reflectieopdracht, intervisie gericht op aanpak en audiovisueel materiaal. Je ontvangt handelingsgerichte adviezen.
De leerlijn ‘Specialist specifieke onderwijsbehoeften’ bestaat uit tien (10) modulen. Deze vijfde module maakt dus onderdeel uit van een totaal aanbod, waarbij de modules ook los van elkaar gevolgd kunnen worden (zie inleiding).
Aanvullend op deze tien modules kan je de module 'Gesprekstechnieken' volgen.