'Hoe de oplossing voor je probleem eigenlijk het grootste probleem wordt'
Een cryptische omschrijving voor angst- en depressieve-stemmingsstoornissen. In deze module wordt duidelijk hoe ingewikkeld deze categorieën stoornissen zijn en met name het omgaan hiermee. De verschillende angst- en depressieve-stemmingsstoornissen worden besproken en de link naar de praktijk wordt gelegd. Wanneer is er sprake van een stoornis? En in hoeverre is er sprake van een lichte, matige of ernstige vorm? Iedereen is wel eens angstig of heeft sombere gedachtes. Welke do’s en don’ts zijn er voor kinderen met angst- en depressieve-stemmingsstoornissen?
Module 1: Autismespectrumstoornis (ASS)
Module 2: Aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornis (ADHD)
Module 3: Gedragsstoornissen (ODD en CD)
Module 4: Angst- en depressieve stemmingsstoornissen
Module 5: Hechting
Module 6: Licht verstandelijke beperking (LVB)
Module 7: School en (v)echtscheiding
Module 8: Opp voor kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte
Module 9: Passend onderwijs – wet- en regelgeving
Module 10: Passend onderwijs en jeugdhulp
Leerkrachten en intern begeleiders (IB)
Begindoelstelling
Leerkrachten en intern begeleiders die meer willen leren over leerlingen met angst- en depressieve-stemmingsstoornissen.
Deze module zal interactief aangeboden worden. Jouw praktijkervaring staat centraal. Kennis wordt overgedragen met gebruik van diverse werkvormen, zoals casussen over oplossingsgericht handelen en mindmappen. Ook gaan we aan de slag met vaardigheidsdoelen door middel van ontspanningsoefeningen en een oefening met het G-model.
De leerlijn ‘Specialist specifieke onderwijsbehoeften’ bestaat uit tien (10) modulen. Deze vierde module maakt dus onderdeel uit van een totaal aanbod, waarbij de modules ook los van elkaar gevolgd kunnen worden (zie inleiding).
Aanvullend op deze tien modules kan je de module 'Gesprekstechnieken' volgen.