Onoplettend? Of toch meer hyperactief en impulsief?
ADHD wordt vaak uitgelegd als Alle Dagen Heel Druk, maar is dat wel juist? Hier kijken we verder dan de afkorting en zien dat een aandachtstekort-/hyperactiviteitsstoornis zeer ingrijpend is, voor de omgeving, maar zeker ook voor de leerling. Hoe ga jij er mee om in de klas? Hoe spreek je de talenten aan van deze leerlingen? We behandelen de laatste ontwikkelingen op dit gebied.
Module 1: Autismespectrumstoornis (ASS)
Module 2: Aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornis (ADHD)
Module 3: Gedragsstoornissen (ODD en CD)
Module 4: Angst- en depressieve stemmingsstoornissen
Module 5: Hechting
Module 6: Licht verstandelijke beperking (LVB)
Module 7: School en (v)echtscheiding
Module 8: OPP voor kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte
Module 9: Passend onderwijs – wet- en regelgeving
Module 10: Passend onderwijs en jeugdhulp
Leerkrachten en intern begeleiders (IB)
Begindoelstelling
Leerkrachten en intern begeleiders die meer willen leren over leerlingen met een Aandachtstekort-/hyperactiviteitsstoornis (ADHD).
Deze module zal interactief aangeboden worden. Jouw praktijkervaring staat centraal. Kennis wordt overgedragen met gebruik van diverse werkvormen, zoals mindfulness opdracht, sterkte- en zwakteanalyse, casussen en audiovisueel materiaal. Je ontvangt handelsgerichte adviezen. Ook gaan we aan de slag met vaardigheidsdoelen door middel van een rollenspel.
De leerlijn ‘Specialist specifieke onderwijsbehoeften’ bestaat uit tien (10) modulen. Deze tweede module maakt dus onderdeel uit van een totaalaanbod, waarbij de modules ook los van elkaar gevolgd kunnen worden (zie inleiding).
Aanvullend op deze tien modules kan je de module 'Gesprekstechnieken' volgen.