‘Hij zit altijd in zijn eigen wereldje’
Een autismespectrumstoornis kenmerkt zich door tekorten in de sociale communicatie en beperkt repetitief gedrag. Waar er vroeger een onderscheid gemaakt werd in verschillende types Autisme (zoals PDD-NOS of Asperger) wordt er nu gesproken over een autismespectrumstoornis, die kan voorkomen in lichte, matige of ernstige vorm.
Het gedrag wat je ziet in de klas is het topje van de ijsberg. In deze module gaan we de ijsberg verder verkennen waarbij begrippen als ‘theory of mind’ (tom), executieve functies en centrale coherentie aan bod komen. En we richten ons natuurlijk vooral op de onderwijspraktijk.
Module 1: Autismespectrumstoornis (ASS)
Module 2: Aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornis (ADHD)
Module 3: Gedragsstoornissen (ODD en CD)
Module 4: Angst- en depressieve stemmingsstoornissen
Module 5: Hechting
Module 6: Licht verstandelijke beperking (LVB)
Module 7: School en (v)echtscheiding
Module 8: OPP voor kinderen met een specefieke onderwijsbehoefte
Module 9: Passend onderwijs – wet- en regelgeving
Module 10: Passend onderwijs en jeugdhulp
Leerkrachten en intern begeleiders (IB)
Begindoelstelling
Leerkrachten en intern begeleiders die meer willen leren over leerlingen met een autismespectrumstoornis.
Deze module zal interactief aangeboden worden. Jouw praktijkervaring staat centraal. Kennis wordt overgedragen met gebruik van diverse werkvormen, zoals een quiz, casussen en audiovisueel materiaal. Ook gaan we aan de slag met vaardigheidsdoelen door middel van een rollenspel.
De leerlijn ‘Specialist specifieke onderwijsbehoeften’ bestaat uit tien modulen. Deze eerste module maakt dus onderdeel uit van een totaalaanbod, waarbij de modules ook los van elkaar gevolgd kunnen worden (zie inleiding).
Aanvullend op deze tien modules kan je de module 'Gesprekstechnieken' volgen.