De druk op het jeugdbeleid groeit. Gemeenten staan voor de uitdaging om te sturen op effectieve, preventieve oplossingen binnen een complex speelveld van onderwijs, zorg en veiligheid. De maatschappelijke urgentie is groot: wachtlijsten in de jeugdzorg, kansenongelijkheid en overbelasting van het systeem raken jongeren direct.
Het dossier Groeipijn signaleert dat het huidige jeugdstelsel vastloopt: jongeren krijgen niet altijd op tijd de juiste hulp, de samenwerking tussen domeinen stokt en de kosten lopen op. De Hervormingsagenda Jeugd roept gemeenten daarom op tot een fundamentele koerswijziging. Niet langer het systeem centraal, maar de bedoeling van de jongere. Niet in ketens denken, maar in samenwerking. Dit vraagt om preventieve inzet, domeinoverstijgende samenwerking en beleid dat aansluit bij de leefwereld van jeugd en gezin. Beleidsmedewerkers spelen hierin een sleutelrol: zij verbinden beleid met praktijk, mens met structuur, jongere met systeem.
In deze eendaagse cursus werk je vanuit herkenbare beleidsvraagstukken aan een integrale en toekomstgerichte aanpak. Je leert hoe je bestaande interventies beter laat aansluiten bij de leefwereld van jongeren, hoe je systematisch werkt vanuit co-creatie en hoe je verschillende perspectieven — van onderwijs, jeugdzorg, ouders en jongeren zelf, maar ook van de financiële afdeling — samenbrengt in één beleid.
Aan het eind van de dag vertrek je met een hernieuwde blik op jeugdbeleid in jouw gemeente én praktische handvatten voor de volgende stap.
Beleidsmedewerkers op het gebied van jeugd, onderwijs en veiligheid. Deze cursus kan zowel vanuit het perspectief van senior als junior gevolgd worden.
Welke oplossingen en vervolgstappen ga jij maken om tot integraler (preventief) jeugdbeleid te komen?
Theoretische modellen, praktijkvoorbeelden en concrete werkvormen wisselen elkaar af. We vertalen deze theorieën en vaardigheden direct naar jouw jeugdbeleid. We gebruiken jouw eigen gemeente als casus in deze cursus. We duiken in het huidige preventieve en curatieve aanbod, kijken naar praktijken in jouw gemeente en verkennen welke perspectieven rondom jouw jeugd spelen. Zo leer je, naast handvaten voor het beter beleidsmatig vormgeven van jouw jeugdzorg, ook jouw eigen programma beter kennen.
Deze theorieën staan centraal:
Mijn naam is Janny Rijks. Na jarenlang directeur te zijn geweest in het voortgezet onderwijs ben ik in 2019 overgestapt naar het werken bij een gemeente. Daarnaast ben ik trainer en coach. Als leukste hobby ook nog eens trouwambtenaar.
In mijn werk als senior beleidsadviseur onderwijs ligt mijn focus vooral op het beleid rondom de zgn. Gelijke Kansen voor jongeren. Mijn ervaring die ik meebreng als leraar, maar ook als leidinggevende in het onderwijs zorgt ervoor dat ik factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van jongeren, met elkaar in verbinding brengen kan. Factoren in de thuis-, straat- en schoolomgeving zijn van invloed op het ‘leren’ van de jongeren. Mijn trainingen, maar ook het beleidsmatig werken doe ik vanuit het nemen van meervoudig perspectief.
Bestuurders in de stad maken gebruik van mijn ervaring waardoor er praktische oplossingen bij ingewikkelde opgaves rondom het jonge kind of jongeren ingezet kunnen worden. Niet in ketens denken, maar samen tot oplossingen komen. Aan leraren en schoolleiders in het onderwijs geef ik trainingen in het meervoudig perspectief nemen waarbij de leerling altijd in het middelpunt staat.