Als duidelijk wordt dat je jouw doel niet bereikt, verander dan niet je doel maar je aanpak! (Confucius) Wist je dat de informele aanpak niet alleen zorgt voor een meer tevreden burger maar ook voor een blijere ambtenaar? Leer meer over deze postieve manier van communiceren. Hoe ga je op een andere manier in gesprek en hoe herstel je waar mogelijk het vertrouwen?
In deze cursus leer je pre-mediation vaardigheden die je kunt toepassen om alle contacten tussen burger en overheid soepel en effectief te laten verlopen. De focus ligt op het creëren van een goede verstandhouding, heldere communicatie en het bieden van ruimte voor een constructief gesprek, zodat je samen tot de beste aanpak komt. Je ontdekt de voordelen van de informele aanpak binnen de overheid, leert waar je deze methode kunt inzetten en hoe je deze succesvol toepast. Aan de hand van theorie, praktische voorbeelden en oefeningen ontwikkel je vaardigheden die helpen om ook in lastige situaties, zoals bij veelklagers, duidelijkheid te scheppen en grenzen aan te geven.
Deze pre-mediation en communicatieve vaardigheden zijn onmisbaar voor iedereen binnen de overheid die klantcontact heeft, zowel extern als intern. Medewerkers die omgaan met bezwaren, klachten en meldingen kunnen met deze kennis een effectieve en klantgerichte aanpak hanteren. De informele aanpak zorgt niet alleen voor betere communicatie met burgers, maar helpt ook toekomstige bezwaren, klachten en meldingen te verminderen. Zo draag je bij aan een efficiëntere en prettigere dienstverlening binnen jouw gemeente of overheidsinstantie.
Deze training is geschikt voor alle medewerkers binnen gemeenten en overheidsinstanties die klantcontact hebben, zoals:
Of je nu verantwoordelijk bent voor communicatie met burgers, ondersteuning bij bezwaarschriften of andere klantgerichte taken, deze training helpt je om effectief te communiceren en de informele aanpak toe te passen
In deze cursus worden de volgende onderwerpen behandeld: