Informele aanpak bij lokale overheid

Schrijf in op eerstvolgend startmoment:
Op aanvraag

Op aanvraag
In huis
Op aanvraag
Andere data en locaties

Als duidelijk wordt dat je jouw doel niet bereikt, verander dan niet je doel maar je aanpak! (Confucius) Wist je dat de informele aanpak niet alleen zorgt voor een meer tevreden burger maar ook voor een blijere ambtenaar? Leer meer over deze postieve manier van communiceren. Hoe ga je op een andere manier in gesprek en hoe herstel je waar mogelijk het vertrouwen?

Informele aanpak gemeente

Informele aanpak gemeente

In deze cursus leer je pre-mediation vaardigheden die je kunt toepassen om alle contacten tussen burger en overheid soepel en effectief te laten verlopen. De focus ligt op het creëren van een goede verstandhouding, heldere communicatie en het bieden van ruimte voor een constructief gesprek, zodat je samen tot de beste aanpak komt. Je ontdekt de voordelen van de informele aanpak binnen de overheid, leert waar je deze methode kunt inzetten en hoe je deze succesvol toepast. Aan de hand van theorie, praktische voorbeelden en oefeningen ontwikkel je vaardigheden die helpen om ook in lastige situaties, zoals bij veelklagers, duidelijkheid te scheppen en grenzen aan te geven.

Deze pre-mediation en communicatieve vaardigheden zijn onmisbaar voor iedereen binnen de overheid die klantcontact heeft, zowel extern als intern. Medewerkers die omgaan met bezwaren, klachten en meldingen kunnen met deze kennis een effectieve en klantgerichte aanpak hanteren. De informele aanpak zorgt niet alleen voor betere communicatie met burgers, maar helpt ook toekomstige bezwaren, klachten en meldingen te verminderen. Zo draag je bij aan een efficiëntere en prettigere dienstverlening binnen jouw gemeente of overheidsinstantie.

 

circles

Doelgroep klantcontact overheid

Deze training is geschikt voor alle medewerkers binnen gemeenten en overheidsinstanties die klantcontact hebben, zoals:

  • Burgemeesters en beleidsmedewerkers
  • Medewerkers frontoffice en balie
  • Medewerkers bezwaar en beroep
  • Medewerkers werk en inkomen
  • Bodes en facilitair personeel
  • Klantenservicemedewerkers binnen het sociaal domein

Of je nu verantwoordelijk bent voor communicatie met burgers, ondersteuning bij bezwaarschriften of andere klantgerichte taken, deze training helpt je om effectief te communiceren en de informele aanpak toe te passen

Programma

In deze cursus worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • Het wat en hoe van pre-mediation/informele aanpak
  • Resultaten van andere overheidsinstanties
  • De (on)afhankelijke rol van de ambtenaar
  • Prettig/passend contact met de overheid/nieuwe zaaksbehandeling
  • Herstel van vertrouwen
  • Van repressief naar responsief
  • Mediationvaardigheden: LSD, belangen benoemen, positief herformuleren
  • Het scheiden van belangen. Wat is van jou, wat is van mij, wat is van ons?
  • Hoe voer ik een telefoongesprek met gebruik van mediation-vaardigheden?
  • Bronnen van weerstand, wil iedereen geholpen worden?
  • Veelklagers/melders
  • Hoe ga ik er mee om als de overheid wordt ingezet voor andere doelen, bijvoorbeeld bij burenruzies?
  • Hoe voer ik een gesprek in persoon, wat is van belang?
  • Wat hebben we nodig van de ander
  • Oefenen met de vaardigheden

Resultaat

check
Na afloop van de cursus heb je inzicht in hoe je sturing en grip krijgt op het proces
check
Je hebt een effectieve werkwijze (vroeg persoonlijk contact leggen met de klant), kunt begrip tonen voor de klant (zowel intern als extern) en kunt de belangen van alle betrokkenen helder krijgen
check
Je kunt je eigen kracht én het oplossend vermogen van de klant aanspreken, maar ook duidelijk zijn over wat wel en niet kan
check
Tot slot leer je verbindend te communiceren: na deze cursus beschik je over vaardigheden waarmee je een positief contact tot stand kunt brengen, om zo conflicten te voorkomen.

Data en details

< terug naar Opleiding overzichtspagina