Hospitality
31-10-2019 / 2 dagen
Utrecht
€ 949,00
Hoe gastvrij ben jij?
Inleiding
Inleiding

We weten allemaal hoe we zelf behandeld willen worden als we iets kopen of met een organisatie bellen. Maar behandelen wij anderen ook zo? Hoe zorg jij dat iemand zich welkom voelt bij jouw gemeente?

We onderzoeken de factoren welke maken dat de externe klant zich welkom voelt en we oefenen met de vaardigheden om optimaal klantgericht te werken. Én we kijken naar het belang van een goede samenwerking met de interne klant; jouw collega.

Doelgroep

Leidinggevenden
Medewerkers die contact met de klant hebben

Programma
Dag 1 - Hospitality en de interne gast
  • Kennismaking: waarom is hospitality belangrijk?
  • Een gemeenschappelijk beeld
  • Model van organisatiewaarden en persoonlijke waarden
  • Wat is gastvrijheid voor de gemeente?
    • Waardoor voel jij je welkom?
    • Waardoor voelt een bezoeker zich welkom?
    • Wat doe jij/ga jij doen om een ander zich welkom te laten voelen?
  • Stellingen over hospitality
  • Aanpak hospitality: de interne gast centraal in 5 stappen
  • Opdracht hospitality
  • Oogst van de dag en huiswerkopdracht
Dag 2 - Hospitality en de externe gast
  • Bespreken huiswerkopdracht
  • Aanpak hospitality: de externe gast centraal in 5 stappen
  • Voorbeelden van gastvrijheid
  • Kennis van etiquette
  • Communiceren met aandacht voor de gast
  • Oefenen van hospitality-vaardigheden
  • Oogst van de training
Bijzonderheden
  • We werken graag met een heterogene groep zodat we van en met elkaar kunnen leren hoe een gemeenschappelijk beeld van hospitality te creëren. Daarom is deze training ook bij uitstek geschikt voor mensen met een verschillend opleidingsniveau.
  • Ook is de training bijzonder goed als maatwerktraining in huis te verzorgen.
Werkwijze
We gaan op interactieve wijze aan de gang. We wisselen opdrachten en oefeningen af met theorie. Er wordt vanuit het perspectief van de eigen organisatie gewerkt aan een voorbereidings- en een huiswerkopdracht. In de middag van de tweede dag oefenen we met een trainingsacteur. Meerwaarde hiervan is dat je de impact voelt van jouw gedrag op de ander. Je leert je gastvrije gedrag aan te scherpen om de ander zich nog meer welkom te laten voelen. Zo’n twee weken na de training ontvang je als deelnemer een foto-impressie met foto’s die tijdens de training zijn genomen door jou of één van de anderen, die aan het eind van de training voorzien zijn van een motto over hospitality.
Resultaat
Je weet hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen zich welkom voelen en bent je bewust van jouw invloed daarop.
Je bent in staat om deze inzichten te vertalen naar de eigen werkomgeving.
Je beschikt over de handvatten om hospitality-vaardigheden praktisch toe te passen.
Cursus
Contact
Coosje Vink
Heb je vragen? Wil je informatie over een inhuistraject? Neem contact op met onze opleidingscoördinator Coosje Vink.
Docent
Anneke Gros
Docent
Fabia Hooykaas