Begeleiding bij het maken van agressiebeleid
Schrijf in op eerstvolgend startmoment:
Op aanvraag
Op aanvraag
In huis
Op aanvraag
Andere data en locaties
Wij ondersteunen bij de actualisering van het agressieprotocol of helpen als procesbegeleider bij specifieke agressievraagstukken.
circles
Inleiding

In modern agressiebeleid bepaalt de organisatie de norm. In trainingen leren medewerkers met die norm te werken maar dat is niet genoeg. Je hebt een systeem nodig waarin agressieve incidenten kunnen worden gemeld, geregistreerd en geanalyseerd en de gemeente moet actief optreden tegen die moeilijke klanten/gasten/burgers die ook nadat ze daarop zijn aangesproken, die norm blijven overtreden. Alleen op afspraak? Alleen onder begeleiding? Belverbod? Pandverbod? Stoppen met de dienstverlening is natuurlijk een uiterste stap maar wel een reële optie. 


 
Wij werken vanuit ‘Een sluitende aanpak’ rondom agressief gedrag. Deze aanpak komt er in het kort op neer dat vervelend en agressief gedrag tegen medewerkers uiteindelijk consequenties heeft voor de persoon die dat doet en dat die consequenties ook echt worden gevoeld. Het doel van de sluitende aanpak is dan ook om vervelend en agressief gedrag te laten stoppen, niet zozeer vergelding. 

Werkwijze
Werkwijze

In een gesprek brengen we in kaart waar jouw vraagstuk(ken) zit op het gebied van agressie en stellen we één of meer leerinterventies samen. Dit kunnen groepslessen zijn, maar ook individuele coaching van de procesbegeleider bij het maken van beleid of procesbegeleiding om dit beleid vorm te geven. 

Het agressieprotocol
Het agressieprotocol

Een agressieprotocol is een weergave van wat er afgesproken is binnen de organisatie op het gebied van omgaan met agressieve inwoners, gebaseerd op de ‘sluitende aanpak’ van de overheid: agressief gedrag leidt tot een sanctie naar de inwoner. 

 

OF

Specifieke agressievraagstukken

Soms zijn er complexe vraagstukken die vragen om intensieve samenwerking tussen alle betrokken partijen. Ook hierbij willen wij jullie begeleiden. Samen brengen we de interne en externe afdelingen en medewerkers in kaart. Met deze groep gaan we aan de slag: 

 

Opstellen van een Plan van aanpak:
  • In kaart brengen risicosituaties
  • Afstemmen van verantwoordelijkheden
  • Ondernemen van adequate acties in crisissituaties en op langere termijn

 

Ondersteunen regievoering
  • Inbedden in beleidsafspraken
  • Ontwikkelen toolbox met elkaar aanvullende instrumenten
  • Creëren van betrokkenheid bestuur en management
Data en details
< terug naar Opleiding overzichtspagina